Grupa II

Grupa II – 26.05.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Zapoznanie z baletem „Esmeralda”.

Pierwszy raz to przedstawienie odbyło się 19 marca 1844 na scenie londyńskiego królewskiego teatru. Choreograf tego baletu to Jules Perrot na podstawie libretto z książki ”Dzwonnik z Notre Dame”. Muzykę do baletu napisał Cezare Puni i Riccardo Drugo. Pierwszą tancerką która zatańczyła role Esmaraldy była włoska ballerina Karlotta Grizi. W Rosji ten spektakl był przedstawiony 4 lata później 21 grudnia 1848 roku w St. Petersburgu. Akcja dzieje się w Paryżu pod koniec 15 wieku.

Postacie:
Esmeralda – cyganka
Pierre Diakon – poeta
Quasimodo-dzwonnik
Feb – kapitan
Feba-Fler – narzeczona
Żebracy
Kat

Poeta wpada w ręce żebraków. Nie znalazłszy u niego żadnych pieniędzy decydują go powiesić. Prosi on o łaskę i żebracy zgadzają się pod warunkiem gdy ten ożeni się z kobieta która zgodzi się pójść za niego za mąż. Pojawia się Esmeralda która dowiaduje się o sytuacji i decyduje się wyjść za niego. W Esmeraldzie podkochuje się nie jedna postać ale ona i tak kocha tylko Feba.

https://www.youtube.com/watch?v=1vqkYn7srC0


Grupa II – 26.05.2020 - Katarzyna Makowska
Temat: Zajęcia ogólnorozwojowe. „Ćwiczenia na koordynację ruchową z użyciem przedmiotów z własnej szafy”.

Dziś kontynuujemy ćwiczenia na koordynację ruchową. Będzie zabawnie, bo będziecie mogli użyć przedmiotów z własnej szafy  :-)

Zaproście jako wsparcie rodziców lub rodzeństwo.
Dobrej zabawy  :-)

https://www.youtube.com/watch?v=WN4DZ5XwGzo


Grupa II – 26.05.2020 - Iwona Brzezińska
Temat: Polskie tańce regionalne - Akcent.

a) co to jest akcent w muzyce?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Akcent_(muzyka)

b) w których tańcach występują akcenty?

c) ile znasz znaczeń słowa akcent?

  • spotkanie na zoom nauka tańca – akcenty w różnych tańcach
  • codziennie 5 minut dla skakanki
  • zaprezentuj swój akcent na messengerze

quizy:
https://learningapps.org/9025592
https://learningapps.org/3559172
https://learningapps.org/2867458


Grupa II – 25.05.2020 - Katarzyna Makowska
Temat: Zajęcia ogólnorozwojowe. Ćwiczenia wzmacniające koordynację ruchową.

W tym tygodniu zapraszam Was do przyjemnych ćwiczeń ogólnorozwojowych wzmacniających Waszą koordynację ruchową.

Dziś zabawa koordynacyjna „Hopki-Łapki”.

Poproście rodziców o wydrukowanie załączonych materiałów. Rozłóżcie na podłodze kartki tak, jak na filmikach lub w dowolnej kombinacji i bawcie się dobrze  :-)

Zaproście do zabawy rodziców i rodzeństwo.

Dobrej zabawy  :-)

https://www.youtube.com/watch?v=0prVe2IQO6k
https://www.youtube.com/watch?v=Oo8gSD9V2lk

Za nagrane zabawy – czekają czapeczki  :-)

Załączniki:
dwie dłonie
dwie stopy
lewa dłoń
lewa stopa
prawa dłoń
prawa stopa


Grupa II – 15.05.2020 – Iwona Brzezińska
Temat: Hołubce cd.

  • spotkanie na zoom nauka tańca - hołubce – krakowskie;
  • codziennie 5 minut dla skakanki;
  • zdjęcia, filmik lub rysunek na messengera – mój hołubiec.

Grupa II – 12.05.2020 - Katarzyna Makowska
Temat: Wizyta na Wielkopolsce. Nauka tańców i zabaw tanecznych z regionu Wielkopolski. Taniec o nazwie „Polka Węgierka”.

Pozostajemy na Wielkopolsce.  :-) Dziś zapraszam Was do zapoznania się z tańcem z regionu Wielkopolski o nazwie „Polka Węgierka”.

Zobaczcie film i spróbujcie powtórzyć ten taniec z rodzicami lub rodzeństwem.

Bardzo chętnie obdaruję Was „czapeczkami” jeśli odeślecie krótki filmik pokazujący wykonany przez Was taniec.

Film znajdziecie pod linkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=98fi10M290Y&t=206s


Grupa II – 12.05.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Trening cardio.

Bajadera
Kompozytor tego baletu: Ludwik Minkus
Choreograf: Marius Petipa
Bajadera tłumaczy się jako hinduska tancerka.

Akcja odbywa się w starożytnych Indiach. Między bajaderą Nikią, a rycerzem Solorem jest wielka przyjaźń i miłość ale Solor jest zaręczony z piękną i bogatą Gamzati. Gamzati w złości próbuje otruć Nikię. Bajdera umiera. Solor jest przerażony i jest szczęśliwy tylko we śnie, nagle pojawia się duch-cień Niki z korowodem innych cieni.
Premiera tego spektaklu z wielkim sukcesem odbyła się w 1877 w Petersburgu. Główną rolę zatańczyła Jekaterina Wazem.

https://www.youtube.com/watch?v=vRUu0E46kvg

Trening cardio:
https://www.youtube.com/watch?v=mvNOZ3XRhw0&t=28s


Grupa II – 12.05.2020 - Iwona Brzezińska
Temat: Polskie tańce regionalne - Hołubce.

a) co to jest hołubiec?

b) w których tańcach występują hołubce?

https://zpitpw.fandom.com/pl/wiki/Ho%C5%82ubiec

http://muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-muzyce/krakowiak-lekcja-5/

c) co dla ciebie znaczy wyciąć hołubca?

https://dziennikzachodni.pl/jak-sie-wycina-holubca-mlodziez-w-strojach-ludowych-pokazuje-wytnij-holubca-wideo-zdjecia/ar/8985287

d) dla chętnych i wytrwałych rodzinne oglądanie „ Bal na dworcu w Koluszkach”:

https://www.youtube.com/watch?v=kB6D3CvQ_xw

- co ma wspólnego ten film z ZPiT Poltex?


Grupa II – 11.05.2020 - Katarzyna Makowska
Temat: Wizyta na Wielkopolsce. Nauka zabaw tanecznych z regionu Wielkopolski. Zabawa o nazwie „Brzuchaty”.

W tym tygodniu zapraszam Was na Wielkopolskę.  To region położony w środkowo-zachodniej Polsce.
Tańce wielkopolskie w przeciwieństwie do żywiołowych tańców z innych regionów, cechują się dostojnością i powagą. Nie mniej są to tańce różnorodne, które przybierały inne formy w zależności od mikroegionu. Do typowych tańców wielkopolskich należy zaliczyć, wiwaty, przodki, chodzone.
obrazDziś zapraszam Was do zapoznania się z zabawą z regionu Wielkopolski o śmiesznej nazwie „Brzuchaty”.

Zobaczcie film i spróbujcie powtórzyć tą zabawę z rodzicami lub rodzeństwem.

Bardzo chętnie obdaruję Was „czapeczkami” jeśli odeślecie krótki filmik pokazujący wykonany przez Was taniec.
W „Brzuchatego” pobawimy się razem na Sali tanecznej :) mam nadzieję już niedługo :)

Zadanie na dodatkową „czapeczkę”: Na zdjęciu partnerka trzyma w ręku specjalnie ułożoną chusteczkę, która jest nieodłącznym atrybutem każdej Wielkopolanki – jaką nazwę nosi ta chusteczka ??

Film znajdziecie pod linkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=94oa_Us1kxA


Grupa II – 06.05.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: 
Analiza ćwiczeń przy drążku-battement fondu i batt. frappe.

Battement fondu i batt. frappe wychowuje równowagę, wypracowuje prawidłowe wykonywanie skoków-praca mięśni nóg, rozwija elastyczność i siłę nóg.

Ćwiczymy fondu na półpalcach en face i w pozach - effacee, ecartee, croisee na koordynacje ruchu, double fondu i fondu z plie-releve. Dla wzmocnienia i poprawienia techniki łączymy fondu z frappe. Najważniejsze na battement fondu jest aby dwie nogi pracowały synchronicznie, czyli oporna i pracująca z cou de pied noga razem wykonują głębokie plie i jednocześnie wyciągają się w górę. W trakcie fondu mięśnie brzucha i odcinka lędźwiowego należy podciągać w górę, żeby nie obciążać nóg i wychować nawyk-wyjścia do góry. Także nie można przenosić ciężaru ciała na pracującą nogę. Ćwicząc fondu na półpalcach oporna noga wstaje na releve wtedy kiedy kolano będzie wciągnięte, a zaczyna demi plie tylko jak postawi pietę na podłogę. Ćwicząc double fondu warto pamiętać że na drugim fondu noga z cou de pied płynnie się otwiera na 45 stopni. Charakter wykonywania fondu płynny- ciągnący się.

Frappe różni się od fondu. Ćwiczenie jest ostre i energiczne przy uderzeniu nogi o nogę nie wolno ruszać korpusem, ani siadać na nodze opornej. Ćwicząc frappe do przodu otwieramy nogę piętą do przodu, a nie kolanem. Do boku pilnujemy równych bioder, do tyłu otwieramy nogę kolanem i zamykamy piętą.

Połączenie fondu i frappe bardzo dobrze wpływa na wzmacnianie mięśni nóg.


Grupa II – 05.05.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Analiza ćwiczeń przy drążku-rond de jambe par terre en dehors i en dedans.

Rond de jambe par terre en dehors i en dedans bardzo rozwija wykręcenie, elastyczność i ruchomość stawu biodrowego. Rond de jambe par terre zbudowane jest z passe par terre i temps releve par terre(preparation).

Rond de jambe par terre en dehors i en dedans ćwiczymy na całej stopie robimy na półpalcach łącząc z 3 port de bras, fouette i grand rond de jambe jete en dehors i en dedans.

Rond de jambe par terre należy do trudnych ćwiczeń ponieważ wymaga skupienia i samodyscypliny. Przypominam, że ćwiczenie zaczyna się od temps releve, gdzie kość ogonowa zostaje na opornej pięcie z mocną podciągniętym korpusem do góry. Dalej następuje rond de jambe en dehors i w tym momencie podciągamy się i wykręcamy obydwie nogi mięśniami pośladków, udami na zewnątrz. Najpierw wykręcamy obydwie nogi a dopiero ruch nogą koło. Pilnujemy wykręconej pięty pracującej nogi i opornego barku aby nie szedł do przodu. Pod koniec każdego rond nie siadamy na opornej nodze, a stopa ma być mocno obciągnięta, plecy podciągnięte i zablokowanie dedans jest prostszy w prawidłowym wykonywaniu rond de jambe, z tyłu noga idzie pachwiną do boku, a potem idzie do przodu pietą nie skracając koła. na półpalcach trzeba dbać o te zasady.

Rond de jambe par terre en dehors i en dedans to dobre ćwiczenie na przygotowanie się do grand rond de jambe jete jete en tournant (allegro).

Grand rond de jambe jete zaczynamy effacee do przodu rzucamy nogę w kierunku effacee, do boku i do ecartee do tyłu. En dedans zaczynamy effacee do tyłu mocny wyrzut nogi przez ecartee, do boku i do przodu. korpus zostaje nieruchomy i podciągnięty


Grupa II – 05.05.2020 – Katarzyna Makowska
Temat: Polonez.

Dziś zapraszam Was do POLONEZA:-)

Zapoznajcie się proszę z lekcjami tanecznymi z zakresu POLONEZA, a za każdą (dowolnie wybraną z lekcji) wykonaną, nagraną i przesłaną figurę lub kroki obdaruję „czapeczką”  :-)

Lekcje od 1 od 3.

Te konkretne wybrane źródła, które udostępniam są sprawdzone i polecane przeze mnie zarówno od strony merytorycznej jak i wykonanie taneczne.
http://www.tance.edu.pl/pl/lessons/show/dance/717


Grupa II – 05.05.2020 - Iwona Brzezińska
Temat: Polskie tańce regionalne - Miotlarz.

  1. co to jest miotlarz?
  2. co jest potrzebne do tego tańca?
  3. gdzie w Polsce występuje ten taniec?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Mietlorz
http://www.tance.edu.pl/pl/dances/show/dance/662

  • codziennie 5 minut dla skakanki.
  • zdjęcia lub rysunek na messengera – moja nowoczesna miotła przyozdobiona na styl ludowy.

Grupa II – 04.05.2020 - Katarzyna Makowska
Temat: „Wariacje na Koordynację” Powtórzenie materiału.

Dziś zapraszam Was do powtórzenia znanych Wam już ćwiczeń na koordynację ruchową.

Film z przypomnieniem znajdziecie pod linkiem, który udostępnię na naszej prywatnej grupie.

Korzystając z tego ćwiczenia stwórzcie własne kompozycje:
Możecie skorzystać ze schematu nóg prezentowanym na filmie – wtedy dołączcie własną kompozycję rąk.
Jeśli skorzystacie ze schematu rąk – wtedy dołączcie własną kompozycję nóg.

Za przesłane filmiki czekają czapeczki :)
Zaproście do wspólnego ćwiczenia rodziców i rodzeństwo :)


Grupa II – 04.05.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Analiza ćwiczeń przy drążku-battement tendu i jete.

Battement tendu i jete – jedno z najważniejszych ćwiczeń tańca klasycznego, które wypracowuje siłę nóg i stóp ponieważ czym lepiej wyćwiczymy battement tendu i jete tym lżej będzie nam ćwiczyć allegro i pointy. Zmienia nam się tempo na szybsze, wchodzą pozy – ecartee, efacee, croisee, drugie arabesque na wypracowanie koordynacji i taneczności.

Ćwicząc battement tendu i jete – korpus ma być prosty i podciągnięty. Przy otwieraniu battement tendu i jete najważniejsza będzie oporna noga, to znaczy-oporny pośladek wciągnięty, a kość biodrowa opornej nogi będzie zablokowana do boku. Kolano i łydka opornej nogi skierowana do boku, więc nie będzie zawału na duży palec. Otwieramy udem i pietą do przodu a zamykamy palcem do tyłu pchając pietę do przodu nie ruszamy biodrami

Przy otwieraniu battement tendu i jete do boku pięta naprzeciwko pięty opornej nogi. Nie wolno krzywić stopy co może spowodować kontuzje w przyszłości.

Tył – nie otwieramy nogi pośladkiem a pachwiną, kolce biodrowe trzymamy prosto, pięta i łydka są wykręcone a stopa cały czas ślizga po podłodze. jak ćwiczymy battement tendu i jete w pozach to nie padamy na drążek, pilnując wyrazu artystycznego. Korpus cały czas podciągnięty. Nogi i stopy obciągnięte w udzie, kolanie, achillesie i palcach.

Każde ćwiczenie przy drążku to jest początek allegro i point
Flic-flac en dehors i en dedans
en dehors robimy flic pracującą nogą na cou de pied z tyłu i jednocześnie robimy obrót z cou de pied z przodu. Korpus podciągamy w górę
en dedans robimy flic pracującą nogą na cou de pied z przodu i jednocześnie robimy obrót z cou de pied z tyłu.


Grupa II – 30.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Zapoznanie z lekcją tańca klasycznego – Akademia Rosyjskiego Baletu im. Agrypiny Vaganowej.

Z okazji dnia tańca życzę Wam dużo wiary w siebie, optymizmu i twórczego zapału.
Pamiętam, szanuje.

Proszę zapoznać się z dyplomową lekcją tańca ARB im. Agripiny Vaganowej:
https://www.youtube.com/watch?v=ZVieKK1AH4w&t=526s

z poważaniem Swietłana Basyrowa-Potargowicz


Grupa II – 29.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Zapoznanie z zasadą łączenia poszczególnych ćwiczeń w kombinacje(drążek) – plie.

Najpierw obejrzyj plie:
https://drive.google.com/file/d/1As-ojfihs15742FACExcBBDteST4av0x/view?usp=drive_web

Zwróć uwagę na aplomb – brzuch wciągnięty, a pośladki mocno zebrane w górę, kolana wciągnięte i wykręcone mięśniami uda, barki otwarte i zablokowane łopatkami w dół. Cały czas od pięt do czubka głowy wyciągają się w górę. Przy demi plie kolana otwieramy na środek stopy, a w drugiej połowie przysiady mocno wypychamy się piętami w górę. w 4 poz. stoimy na dwóch nogach, a korpus trzymamy prosto nie pochylając go ani do przodu ani do tyłu. W grand plie trzymamy jak najdłużej piętę na podłodze. Przy podnoszeniu się najszybciej stawiamy piętę w dół.


Grupa II – 28.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Utrwalenie materiału.

Proszę obejrzeć materiał:
https://www.youtube.com/watch?v=7qX8Qt8VNtg&t=3054s

1 plie przy drążku – proszę opisać całą kombinację plie, z jakich ćwiczeń zbudowane jest to plie (po francusku);
2 rond de jambe par terre na środku – proszę opisać całą kombinację, z jakich ćwiczeń zbudowana jest ta kombinacja.
3 fragment allegro
1 assemble – z jakich ćwiczeń jest zbudowana ta kombinacja

Praca podlega ocenie. Prace proszę wysyłać do 30 kwietnia.


Grupa II – 27-30.04.2020 – Katarzyna Makowska
Temat: Praca plastyczna na ludowo.

W tym tygodniu zapraszam Was do zabaw plastycznych na ludowo ;)

W oparciu o stroje ludowe ZPiT „POLTEX” narysuj, namaluj, wyklej, skorzystaj z różnych materiałów, włóczki, papieru, krepiny, bibuły, skrawków materiałów… parę taneczną w Twoim ulubionym stroju ludowym.

Poproście rodziców o pomoc i wspólnie z rodzicami i rodzeństwem stwórzcie pary taneczne – jedną parę lub kilka w różnych strojach.

Wykonane przez Was prace podpiszcie (napiszcie jaki strój prezentują Wasze pary) i prześlijcie ich zdjęcia :) Czapeczki czekają :)

Zachowajcie swoje prace i przynieście je proszę na pierwsze zajęcia, które odbędą się w Pałacu Młodzieży. Ze wszystkich nadesłanych prac stworzymy wystawę.

Poniżej zobaczcie przykład jak można taką pracę wykonać.

Życzę wspaniałych pomysłów i pięknych prac.

Przykład:
https://www.youtube.com/watch?v=vJAcCqM8zig


Grupa II – 27.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Powtórzenie przerobionego materiału.

Codziennie ćwicz stopy używając gumy, taśmy chwytaj stopę i masuj
robimy releve w 6 i 1 poz. na jednej i drugiej nodze
ćwiczymy poprawnie battement tendu do boku przodu i tyłu
także zakładamy pointy i ostrożnie ćwiczymy
jednego dnia dużo się rozciągamy, a drugiego ćwiczymy mięśnie brzucha i pleców
rozciągamy się gumą i bez, na leżąco i stojąco, z kostką, nie zapominaj po rozciąganiu o wzmacnianiu mięśni nóg
a) podnieś ręką nogę i trzymaj 10 s x4 z jednej i drugiej nogi
ćwicz mostek, świece, fokę, deskę, rób brzuchy i plecy, skacz na skakance, biegaj w miejscu, podskakuj na jednej i drugiej nodze, rób pajacyki i przysiady
staraj się codziennie ćwiczyć drążek od plie do grand battement. kombinacje mają być proste np. po 4 battement tendu krzyżem, na środku ćwicz soute i echappe


Grupa II – 24.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Przygotowanie materiału o ulubionym tancerzu/tancerce.

Proszę opisać ulubionego tancerza/tancerkę, na odpowiedzi czekam do środy (29.04.2020).


Grupa II – 23.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Ćwiczenia na wzmocnienie mięśni brzucha i pleców.

  1.  wstań w poz. 2 i ćwicz barkami koło do przodu i do tyłu
  2. to samo głową
  3. bieg w miejscu
  4. pajacyki x16
  5. przysiady x30
  6. robimy skłon japoński
  7. zły kot i dobry
  8. robimy świece x2
  9. w świecy nogi przenosimy za głowę proste i wracamy w dół x5 trzymaj biodra wysoko
  10. w świecy szpagat turecki x8 łącz nogi i otwieraj przywodzicielami
  11. w świecy szpagat sznurek x8 biodra i plecy trzymaj wysoko
  12. leżymy na brzuchu i ćwiczymy duży koszyczek x5 później zrób kołyskę
  13. na brzuchu robimy nożyczki nogi i ręce balansujemy
  14. leżymy na plecach nogami robimy kółka w prawo i w lewo x16
  15. robimy mostek – x3 skłony do przodu
  16. siad-ręce z tyłu w zamku i skłony w zamku
  17. x40 brzuchów
  18. skoki w 2 poz.- wysoko skaczemy 2 razy i 1 raz nisko x25

podaje lekcje do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=3mRGSUIbAv4


Grupa II – 23.04.2020 - Beata Klose-Jurczakowska
Temat: Polska tradycja

Polskie pieśni ludowe, to pieśni wymyślane przez wiejskich pieśniarzy, a następnie spisane przez wiejską inteligencję czy etnografów. Nie sposób jest zliczyć jak wiele pieśni ludowych powstało od początku istnienia państwa.

Zachęcam do artykułu:
https://www.polskatradycja.pl/piesni/ludowe.html


Grupa II – 22.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Streching cz.2.

Najpierw obejrzyj tę lekcje:
https://www.youtube.com/watch?v=2FEmIR3En9o

jeżeli te ćwiczenia są za trudne to podaje drugi film z ćwiczeniami które znacie:
https://www.youtube.com/watch?v=u-lSOol95kI

rozgrzewka
1 na wydechu wypychamy odcinek lędźwiowy a na wdechu podciągamy mięśnie pleców do góry
2 wszelkie skłony zaczynamy do przodu zaczynamy robić od brzucha a nie barkami, łopatki zablokowane w dół
3 ćwicząc rozciąganie do boku nie garbimy się w plecach przeciwna łopatka i bark w dół kolano jest wciągnięte
4 leżąc na plecach przy rozciąganiu pilnuj aby leżeć równo i nie zaciskać boki pachwiny mają być swobodne jak podnosisz nogi obciągaj w achillesie łydce kolanie i udach oddychaj równo

mięśnie brzucha
1 przy podnoszeniu pleców nie garb się łokcie trzymaj do boku a brodę ciągnij na sufit wydech na górze a wdech na dole
2 w żabce nogi mają być cały czas wykręcone

developpe
1 leż równo i nie szarp korpusem na ćwiczeniach wciągaj brzuch i dociągaj nogi do końca
2 jak rozciągasz się na boku to nie wypychaj pośladki do tyłu

film dla chętnych do obejrzenia:
https://www.youtube.com/watch?v=J76TV4JU2wQ&t=2290s


Grupa II – 20-25.04.2020 - Iwona Brzezińska
Temat: Zdrowie tancerza.

Zdrowie tancerza
a) zdrowe serce
- dlaczego serce jest tak ważne dla człowieka?
- gdzie leży serce.

https://www.youtube.com/watch?v=dB5YFkw1Wpw&list=PLi5HEUmUK-fsvkrOqUBFK03RS2AgPvRaM

- codziennie 5 minut dla skakanki.


Grupa II – 21.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Streching.

Proszę na początek obejrzeć lekcje, a potem ćwiczyć.
Przypominam zasady:

rozgrzewka-

  1. kombinacja
    a stojąc w pozycjach ustaw miednice-wciągnij brzuch i przesuń kość ogonową w kierunku pięt
    b nie spadaj na duży palec stój na całej stopie
    c barki otwórz a żebra nie wypychaj do przodu
    d brodę podnieść w górę
    e w trakcie port de bras pilnuj tych uwag i równo oddychaj
  2. kombinacja – plie
    a mocno trzymaj pośladki w 1 i 6 poz.
    b nie podnoś łopatki w trakcie podnoszenia w 3 poz. rąk
    c na releve wciągaj kolana i nie spadaj na duży palec
    d w trakcie plie używaj mięśnie pośladków i przewodziciele
    e pilnuj także 2 poz. rąk nie może być wyżej barków
  3. kombinacja-balance układ taneczny
    a nie podnoś barki i uśmiechaj
  4. kombinacja – streching
    a jak ćwiczenie 1 jest trudne to nie prostuj nogi tylko 2 nogi trzymaj zgięte
    b oddychaj równo
    c nie spinaj kręgosłupa ma być swobodny
    d przy grand battement obciągaj kolana
  5. kombinacja ex. na środku sali
    a pilnuj zasad tańca klasycznego – aplomb

streching: https://www.youtube.com/watch?v=RSTQz5a_tDI&t=1419s

film do obejrzenia: https://www.youtube.com/watch?v=xbwQJ5Cy99c


Grupa II – 20-24.04.2020 – Katarzyna Makowska
Temat: Z wizytą na Kurpiach Puszczy Zielonej.
Nauka tańców kurpiowskich: „Olender” i „Fafur”

W tym tygodniu zapraszam Was z wizytą na Kurpie Puszczy Zielonej.
obraz

Zobaczcie proszę jak tańczyć „Olendra” i „Fafura” i spróbujcie powtórzyć ich kroki.

Za wykonanie, nagranie i przesłanie krótkich filmików podaruję „czapeczkę”.

Zaproście rodziców do wspólnej zabawy :)

„Olender”
https://www.youtube.com/watch?v=ZiHPoXIrRXQ

„Fafur”
https://www.youtube.com/watch?v=Q1toHvlGiUo


Grupa II – 20.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Zapoznanie i analizowanie z przedstawieniem baletowym „Śpiąca królewna” akt III.

Mam nadzieję że spektakl bardzo wam się spodobał. Dobro zwyciężyło zło. Zastanówcie się jaką rolę chcielibyście zatańczyć w tym balecie. Nie zapominamy o podstawowych ćwiczeniach na pointach.

  1. Nie padamy na plie na duży palec
  2. Stojąc na pointach nie krzywimy stopy
  3. Pięty na pointach ciągniemy do łydki i mocno wciągamy pośladki Przykładowe ćwiczenia na pointach

https://www.youtube.com/watch?v=58wAFu_d88Y&feature=push-fr&attr_tag=VY6IayKZLrzABAx8%3A6


Grupa II – 17.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Zapoznanie i analizowanie baletowego przedstawienia ”Śpiąca królewna” akt II.

Proszę krótko opisać, co się stało w 2 części. Czy poznaliście jakieś ćwiczenia które znacie, jeśli tak to proszę podać nazwy po francusku. Proszę przesłać odpowiedzi.


Grupa I – 16.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Zapoznanie i analizowanie z przedstawieniem baletowym ”Śpiąca królewna” akt I.

Proszę uważnie obejrzeć prolog i I akt:
https://www.youtube.com/watch?v=SRCnsLSvJ4w

  • kto napisał baśń ”Śpiąca królewna”;
  • kto napisał muzykę do baletu ”Śpiąca królewna”;
  • kto jest choreografem baletu ”Śpiąca królewna”;
  • jak ma na imię główna bohaterka tego baletu;
  • jak ma na imię wróżka chrzestna i zła wróżka;
  • każda wróżka ma swój taniec, który najbardziej podobał się tobie i dlaczego.

Proszę pamiętać o szpagatach, stopach i brzuchach.
Proszę codziennie się rozciągać.


Grupa II – 14-17.04.2020 – Katarzyna Makowska
Temat: „Kaszubskie nuty”.

W tym tygodniu zapraszam Was na Kaszuby To kraina leżąca na Pomorzu Gdańskim i wschodniej część Pomorza Zachodniego.
kaszuby1

Zapraszam Was do spróbowania swoich sił w piosence – wyliczance w języku kaszubskim pt. „Kaszubskie nuty”.

Pod spodem znajdziecie potrzebne materiały.

Każde wykonanie oczywiście nagrodzone zostanie „czapeczką”:)

„Kaszubskie nuty” (inne nazwy: Alfabet kaszubski, Abecadło kaszubskie) – to tradycyjna pieśń kaszubska, będąca jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów folkloru kaszubskiego.

Pieśń jest wyliczanką, a nieodzowna do jej wykonania jest plansza z rysunkami – równolegle do śpiewanego tekstu jedna osoba wskazuje odpowiedni obrazek na pięciolinii (stąd jedna z używanych nazw: kaszubskie nuty). Śpiewane są kolejno trzy pięciolinie, z tym, że po dojściu do końca każdej z nich powraca się w odwrotnej kolejności do początku (w ten sposób z każdą kolejną zwrotką tekst piosenki wydłuża się). Pieśń śpiewana jest wolno, z pewnym namaszczeniem, choć w pierwotnej wersji miała szybkie tempo.

Pod linkiem znajdziecie jej prawidłowe wykonanie, dla ułatwienia dołączam również tekst:
https://www.youtube.com/watch?v=4CVNx_9IRZ4

Tekst:

To je krótczi, to je dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.
To są basë, to są skrzëpczi, to òznôczô Kaszëba.
Òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

To je ridel, to je tëcz, to są chojnë, widłë gnojné.
Chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

To je prosté, to je krzëwé, to je sledné [tylné] kòło wòzné.
Tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

To są hôczi, to są ptôczi, to są prësczé półtrojôczi [półtorôczi].
Hôk, ptôk, półtrojôk,
tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

To je klëka, to je wół, to je całé, a to pół.
Całé, pół, klëka, wół,
hôk, ptôk, półtrojôk,
tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.

To je małé, to je wiôldżé, to są jinstruméńta wszôlczé.


Grupa II – 08.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Fragment lekcji tańca klasycznego.

Proszę obejrzeć:
https://doc-0o-3o-docs.googleusercontent.com/docs/securesc/m96gedc91r942rujb8k61nk0tfq59m2k/vjst7nngp1g1enj4hq3sh598fh8rlsuq/1586279625000/01644619545078439924/03219444642172876338/1IemlPRM7-DMCt4lJuBTtX3H3ipEr8ebv?e=download&authuser=0


Grupa II – 07.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: 3 port de bras i powtórzenie przerobionego materiału.

Proszę opisać wykonywanie trzeciego port de bras i powtórzyć terminologię francuską i przygotowywać się do sprawdzianu, który odbędzie się pod koniec kwietnia. Codziennie proszę się rozciągać i wzmacniać mięśnie brzucha i pleców.


Grupa II - 06-10.04.2020 - Iwona Brzezińska
Temat: Tradycje Wielkanocne

a) zapoznanie się z tradycjami wielkanocnymi
- jak zrobić wydmuszkę
- jak przyozdobić jajko
- co powinno znaleźć się w koszyczku

https://www.youtube.com/watch?v=HTscWeJhmoY
https://www.youtube.com/watch?v=zo6FWbsXI5U
https://dziecisawazne.pl/tradycje-wielkanocne-jak-to-bylo-kiedys/

– quizy
https://learningapps.org/6982357
https://learningapps.org/7507575

b) rozgrzewka dla ciała


Grupa II – 6-10.04.2020 – Katarzyna Makowska
Temat: Lekcje taneczne.

Zapraszam do zapoznania się z lekcjami tanecznymi z zakresu KRAKOWIAKA (Lekcje od 1 do 4)
http://www.tance.edu.pl/pl/lessons/show/dance/718

Zapraszam do zapoznania się z lekcjami tanecznymi z zakresu OBERKA (Lekcje 1 i 2)
http://www.tance.edu.pl/pl/lessons/show/dance/721

Te konkretne wybrane źródła, które udostępniam są sprawdzone i polecane przeze mnie zarówno od strony merytorycznej jak i wykonanie taneczne.

Zadanie:
Za każdą (dowolnie wybraną z lekcji) wykonaną, nagraną i przesłaną figurę lub kroki obdarowuję „czapeczką”


Grupa II – 06.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Konstrukcja lekcji pointy,ćwiczenia na stopy.

  • releve
  • pas echappe
  • pas couru
  • pas suivi
  • pas sus-sous
  • releve w 4 poz.
  • assemble soutenu
  • pas glissade
  • temps lie do przodu
  • temps lie do tyłu
  • sissone simple
  • pas de bourree
  • pas jete
  • echappe na croise i na efface
  • pas echappe na jedną nogę
  • pas jete fondu
  • pas glissade en tounant
  • pirouette
  • pas coupe-ballonne
  • grand sissonne ouverte

Ćwicz stopy codziennie.

Obejrzyj film:
https://www.youtube.com/watch?v=E7clV5WAXzc


Grupa II – 03.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: 
konstrukcja lekcji allegro,ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i pleców.

  • temps leve saute
  • changement de pieds
  • pas echappe
  • sissonne simple
  • pas jete
  • sissonne fermee
  • sissonne ouverte
  • pas glissade
  • pas de basque
  • sissonne w 1 arabesque
  • sissonne tombe
  • pas ballonne
  • pas coupe
  • pas de chat
  • echappe battu
  • pas emboite na 45 stopni
  • pas chasse
  • royal
  • entrechat quatre

Ćwicz codziennie codziennie ćwiczenia na stopy z gumą:

  1. siedzimy prosto nogi naciągnięte w kolanach stopy ćwiczą point flex x16
  2. stopy ćwiczą koło x16
  3. kładziemy się na brzuch te same ćwiczenia na brzuchu
  4. leżymy na plecach ćwiczymy plie
  5. to samo na brzuchu
  6. kładziemy się na plecy stopy w 1 poz. nogi wykręcone w stawach biodrowych robimy bat. tendu do boku x4
  7. to samo z lewej
  8. to samo na brzuchu
  9. leżymy na plecach podnosimy nogę na 90 stopni robiąc point flex point flex
  10. to samo z drugiej
  11. to samo na brzuchu ćwicząc do tyłu
  12. kładziemy się na plecy i x2 robimy releve lent i developpe z demi rond do boku
  13. kładziemy się na bok i robimy to samo
  14. grand bat. z prawej i lewej x8 do przodu i do boku
  15. leżymy na plecach podnosimy 2 nogi do góry otwieramy łączymy i opuszczamy x16
  16. kładziemy się na brzuch x8 podnosimy plecy
  17. leżymy na brzuchu podnosimy plecy a potem podnosimy obydwie nogi na zmianę
  18. świeca

Proszę o obejrzenie:
https://www.youtube.com/watch?v=v5Co0U36f2w
https://www.youtube.com/watch?v=7jV5M70L_Xo


Grupa II – 02.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Konstrukcja lekcji na środku,ćwiczenia rozciągające i wykręcenie nóg.

  • temps lie
  • małe adagio
  • battement tendu
  • battement tendu jete
  • rond de jambe par terre
  • battement fondu
  • battement frappe
  • rond de jambe en l’air
  • petit battement
  • duże adagio
  • grand battement

Ćwiczenia rozciągające powtórz z poprzedniej lekcji.

Ćwiczenia na wykręcenie:

  1. siedzimy prosto nogi w żabce robimy skłon brzuchem na stopy i ręce do przodu
  2. leżymy na plecach prawa noga robi passe otwieramy nogę do boku na 90 stopni i opuszczamy nogę w dól x8
  3. to samo z lewej nogi(pilnuj żeby plecy i biodra były proste)
  4. leżymy na plecach prawa noga na passe bierzemy ręką za stopę i ciągniemy nogę do głowy x8
  5. to samo z lewej nogi
  6. kładziemy się na bok otwieramy nogę na passe i podnosimy nogę do boku i ręką ciągniemy do głowy x8
  7. to samo drugą nogą
  8. usiądź podkładamy rękę pod piętę palcami rąk obejmujemy palce stóp i i wykręconą nogę prostujemy(prawą i lewą nogą) x8
  9. wstań trzymaj się za krzesło podnieś nogę trzymaj ręką za stopę i puść przetrzymaj nogę bez ręki
  10. to samo z drugiej
  11. obejrzyj gimnastykę i powtórz
    https://www.youtube.com/watch?v=_MWhp09cGXg


DLA CIEKAWYCH !

https://www.youtube.com/watch?v=EDBtROVMjTs


Grupa II – 01.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Konstrukcja lekcji przy drążku,ćwiczenia rozciągające.

  • demi-plie
  • battement tendu
  • battement tendu jete
  • rond de jambe par terre en dehors i en dedans
  • battement fondu
  • battement frappe
  • rond de jambe en l’air
  • petit battement
  • adagio
  • grand battement jete

Zestaw ćwiczeń:

  1. jedna noga na passe wykręcamy i zakręcamy leżąc x10
  2. to samo drugą nogą
  3. obydwie nogi zgięte otwieramy rysując koło na zewnątrz leżąc x10 i odwrotnie
  4. siadamy z prostymi plecami jedna noga zgięta przyciągnięta do brzucha i prostujemy nogę w kolanie x10
  5. to samo z drugiej
  6. to samo ze stopą flex
  7. kładziemy się na plecy i powtarzamy na leżąco
  8. siadamy jedna noga zgięta na passe i skłon do nogi prostej i leżymy
  9. powtórzyć drugą nogą
  10. to samo ze stopą flex
  11. stoimy na dwóch kolanach jedna noga wyprostowana i robimy skłon z prostymi plecami
  12. to samo drugą nogą
  13. to samo ze stopą flex
  14. wypad(połszpagat) i balansujemy
  15. kładziemy się na brzuch przyciągamy piętę do pośladka
  16. i to samo drugą
  17. kładziemy się na plecy i prostą nogę przyciągamy do głowy
  18. to samo ze stopą flex
  19. siadamy w turecki szpagat z jedną nogą zgiętą i robimy skłony do nogi prostej
  20. to samo z drugiej
  21. siadamy z prostymi nogami i robimy skłon

powtórz cały zestaw x2
dalej rozciągaj się z gumą

wspomagające ćwiczenia do rozciągania:
https://www.youtube.com/watch?v=d2wo81NatBg


Grupa II – 30.03-03.04.2020 - Iwona Brzezińska
Temat: Zdrowie tancerza.
a) zdrowy kręgosłup

- zapoznanie się budowa szkieletową człowieka:

https://www.youtube.com/watch?v=ghmhXsSPZ7A
https://www.youtube.com/watch?v=tEKMGpxXokY
https://fitness.wp.pl/19469,cwiczenia-na-kregoslup
http://dietadlazdrowia.pl/artykuly/eksperci/7/zdrowy_kr_gos_up/616.html


Grupa II - 01.04.2020 – Katarzyna Makowska
Temat: Polonez Wojciecha Kilara z filmu „Pan Tadeusz” (często otwierający Turnieje Tańców Polskich w Formie Towarzyskiej) – elementy dzieła muzycznego

https://www.youtube.com/watch?v=SHWoQrLnstU


Grupa II - 01.04.2020 – Katarzyna Makowska
Temat: Co Chopin tańczył a czemu się przyglądał – Polskie tańce w tradycji salonu i wsi

Materiały:
https://www.youtube.com/watch?v=sU3kQqi07W0&t=28s


Grupa II - 25.03-11.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Zapoznanie uczniów z terminologią francuską ćwiczeń-pointy.

Proszę o nauczenie się nazw francuskich ćwiczeń:

  • point-obciągnięte położenie stopy
  •  reverence-ukłon
  • pounte-na palec
  • releve-wstanie na półpalce
  • releve na pointach-wstanie na palce w specjalnych butach
  • pas suivi-ciągły bieg
  • pas couru-ciągły bieg nie wykręconymi nogami
  • pas echappe na pointach-otworzyć jednocześnie i zamknąć obydwie nogi
  • pirouette en dehors-obrót wykonany na zewnątrz
  • pirouette en dedans-obrót wykonany do środka
  • pas glissade na pointach-ślizg palcami po podłodze
  • barre-drążek
  • avant-do przodu
  • soutenu en tournant-obrót na dwóch nogach
  • foutte-poganiać
  • petit-maleńki
  • battu-bić,krótkie uderzenia

Grupa II - 25.03-11.04.2020 - Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Zapoznanie uczniów z terminologią francuską ćwiczeń-allegro

 Proszę o nauczenie się francuskich nazw ćwiczeń allegro:

  • allegro-szybkie skoki
  • temps leve soute-skok z miejsca
  • changement de pieds-skok ze zmianą nóg w powietrzu
  • assemble-zebrany skok,łączyć
  • pas balance-bujanie się z jednej nogi na drugą
  • pas jete-wyrzut
  • sissone simple-skok z dwóch nóg na jedną
  • pas glissade-ślizg
  • sissonne fermee-zamknąć
  • pas de basque-ćwiczenie od hiszpańskiego ludowego tańca
  • pas ouverte-otworzyć
  • pas echappe-skok z otwarciem nóg
  • double assemble-podwójny skok
  • balet-od włoskiego ballare czyli tańczyć
  • pas de chat-skok kota

Ćwiczenia przy drążku:

  1. 2 plie,1grand plie,1,2,5 pozycja
  2. battement tendu-po 4 krzyżem z 1 pozycji
  3. batt.jete-z 1 pozycji po 4 krzyże
  4. ronde de jambe par terre-4 en deors-releve lent,wszytko en dedans
  5. fondu-po 2 krzyżem
  6. adagio-releve lent krzyżem po 2
  7. grand batt.-po 4 krzyżem
  8. 16 trampolinowych skoków

Grupa II - 25.03-11.04.2020Swietłana Basyrowa-Potargowicz
Temat: Zapoznanie uczniów z terminologią francuską ćwiczeń przy drążku i na środku.

Dzień 1
Zapoznanie uczniów z terminologią francuską.

Proszę o nauczenie się nazw francuskich ćwiczeń:

  • aplomb-prawidłowo ustawiony korpus
  • demi plie-przysiad
  • battement tendu-ślizg po podłodze
  • rond de jambe par terre-koło nogą po ziemi
  • battement tendu jete-wyrzut nogi w powietrze na 25 stopni
  • battement frappe-uderzanie nogi o nogę
  • releve-wstawanie na półpalce
  • grand plie-duży przysiad
  • petit battement-mały ruch nogą
  • cou de pied-położenie nogi pod łydką
  • battement fondu-ćwiczenie rozciągające
  • battement double frappe-ćwiczenie z podwójnym uderzeniem
  • battement releve lent na 90 stopni-powolne podnoszenie nóg w odpowiednich kierunkach
  • rond de jambe en l’air-koło nogą w powietrzu
  • grand battement jete-duży wyrzut nogi
  • battement developpe-miękkie podniesienie nogi

Dzień 2

Proszę o nauczenie się nazw francuskich ćwiczeń:

  • preparation-przygotowanie do ćwiczeń
  • en face-stoimy prosto
  • allonge-wydłużenie ręki
  • port de bras-praca rąk
  • battement tendu pour le pied-opuszczenie stopy na podłogę i szybkie podniesienie
  • battemend tendu jete pikue-wyrzucanie nogi na 25 stopni i uderzenie ostrymi palcami o podłogę
  • rond de jambe par terre en dehors-ćwiczenie na zewnątrz
  • rond de jambe par terre en dedans-do środka
  • pas de bourree-od francuskiego ludowego tańca bourree,ćwiczenie na ruchomość i siłę stopy
  • battement soutenu-ciągnące się ćwiczenie

zestaw ćwiczeń na plecy:

  1. podnoszenie rąk z tułowiem na podłodze
  2.  to samo tylko z rękoma do boku
  3. to samo tylko ręce motyl
  4. podnoszenie nóg z tułowiem na podłodze
  5. z opuszczonym tułowiem na podłodze podnosimy na zmianę lewą rękę i prawą nogę
  6. ”zły kot-dobry kot”
  7. 5 ćwiczenie na czworaka
  8. deseczka
  9. brzuszki x50

Dzień 3

Proszę o nauczenie się nazw francuskich ćwiczeń:

  • addagio-ćwiczenie wykonywane w   wolnym tempie
  • temps lie-płynne przeniesienie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą,łączenie
  • arabesques-piękny wzór
  • grand plie-głęboki przysiad
  • double frappee-ćwiczenie z podwójnym uderzeniem
  • pirouettes-obrót na jednej nodze
  • epaulement-położenie ciała
  • passe-położenie stopy przy kolanie
  • embrasse-objęcie np stopa i palce obejmują pod łydką cou die pied
  • en tournant-ćwiczenie w obrocie
  • aplomb-prawidłowe ustawienie korpusu

zestaw ćwiczeń na wewnętrzne mięśnie nóg:

  1. leżenie na plecach z nie wykręconymi nogami do góry i otwieramy obydwie nogi w turecki szpagat x30
  2. to samo tylko x15 lewą nogą a później x15 prawą nogą
  3. leżenie na plecach z nie wykręconymi nogami do góry i opuszczanie do przodu lewej i prawej nogi na przemiennie x30
  4. szpagat turecki na leżąco z trzymaniem ud przez 3 min
  5. leżenie w żabce przez 10 min
  6. kładziemy sie na lewy bok podnosimy prawą nogę,dołączamy do niej lewą a później obydwie kładziemy x15
  7. to samo tylko na odwrót x15

Proszę również o obejrzenie baletu ”Śpiąca królewna”


Grupa II – 25-28.03.2020 – Iwona Brzezińska
Temat: Zdrowe żywienie tancerza - piramida żywieniowa, podstawy zdrowego żywienia

artykuł
http://fantazjesmaku.weebly.com/zdrowa-baletnica-o-idealnej-sylwetce.html

quizy
https://learningapps.org/2085862
https://learningapps.org/976510
https://learningapps.org/363734
https://learningapps.org/8757360
https://learningapps.org/7366328